Sosyal medya: Influencer ekonomisi nasıl çalışıyor?
Markaların ürünlerini satmak ve daha fazla tüketiciye ulaşmak için tercih ettiği influencerlar veya fenomenler Türkiye’de hızla yaygınlaşırken, şirketlerin bu alana ayırdığı reklam bütçeleri de katlanarak artıyor.
Reklamcılık Derneği’nin Türkiye Medya Yatırımları raporuna göre şirketlerin bu yılın ilk altı ayında influencer pazarlamaya yönelik yaptığı reklam yatırımları 1 milyar 709 milyon TL’ye ulaştı. Rakamlar bu alanda geçen yılın aynı dönemine göre 2,4 kat artış olduğunu gösteriyor.
Türkiye’de sosyal medya kullanıcılarının nüfusa oranı yüzde 73’e ulaşıyor. We Are Social Digital 2023 raporu, sosyal medyayı kullanan 18 yaş ve üzeri yaklaşık 59 milyon kullanıcının bulunduğunu gösteriyor. Kullanıcı başına aylık sosyal medya kullanımında 21 saat 24 dakika ile Instagram ilk sırada yer alırken, TikTok 20 saat 54 dakika ile ikinci sırada yer alırken, onu sırasıyla YouTube, WhatsApp ve Facebook takip ediyor. Rapora göre Türkiye’de sosyal medyada fenomenleri takip etme oranı yüzde 11,7.
Bu bağlamda influencer pazarlamaya ilgi de artıyor. Reklamverenler Derneği, influencer pazarlamanın 2022’den 2023’ün ilk yarısına kadar yüzde 176 oranında büyüdüğüne dikkat çekiyor. Influencer pazarlamanın dijital medya alanındaki büyüme trendini sürdürdüğünü belirten dernek, markaların hedef kitleye ulaşmak için bu alana daha fazla yatırım yaptığını belirtiyor. Tüketicilerin dikkatini çekmek ve dikkat çekmek.
170 bin influencer var
Influencer pazarlama ajansı ve teknoloji sağlayıcısı Creatorden’in 2023 raporuna göre Türkiye’de yaklaşık 170 bin influencer bulunuyor.
Instagram’daki influencerların yüzde 64’ü kadın, 36’sı erkek kullanıcı iken, kadın kullanıcı oranı Facebook’ta yüzde 25, TikTok’ta ise yüzde 48.
Yaşa göre incelendiğinde TikTok’taki influencerların yüzde 41,3’ünün 18-24 yaş aralığında, yüzde 38,5’inin ise 13-17 yaş aralığında olduğu, YouTube’da ise çoğunluğun 18-24 yaş aralığında olduğu görülüyor. yüzde 52,6 ile. Instagram’da kullanım oranı 18-24 yaş grubunda yüzde 31,3, 25-34 yaş grubunda ise yüzde 41,9.
Bütçeler 5 milyon TL’nin üzerinde
Rapora göre geçen yıl markaların yüzde 35’i influencer pazarlamaya 2 milyon TL’nin üzerinde bütçe ayırdı. Markaların yüzde 18’inin pazarlama bütçesi 5 milyon TL’nin üzerindeydi.
Creatorden’in raporu, Türkiye’de faaliyet gösteren 50’ye yakın küresel ve yerel şirketle yapılan anketin sonuçlarına dayanıyor.
Anket sonuçlarına göre geçtiğimiz yıl influencer işbirlikleri için en çok kullanılan platform yüzde 97,7 ile Instagram olurken, onu yüzde 48,8 ile YouTube ve yüzde 46,5 ile TikTok takip etti. Ankete katılan pazarlama profesyonellerinin yüzde 21’i Twitch kullanıyor, yüzde 14’ü. Facebook ve Spotify’ın yüzde 11,6’sı da LinkedIn üzerinden anlaşma yaptığını söyledi.
Nasıl gelir elde ediyorlar?
Creator’a göre influencerlar çoğunlukla şirketlerle yaptıkları anlaşmalar kapsamında paylaşım karşılığında ücret alırken, satış panoları, ücretsiz ürünler veya indirim kodları alanlar da var.
Selfie kültürünün tehlikeleri
Bu resmi görüntülemek için lütfen JavaScript’i etkinleştirin ve HTML5 videoyu destekleyen bir web tarayıcısına geçmeyi düşünün
Ankete katılanların yüzde 82’si işbirliklerinde ödeme yöntemi olarak paylaşım karşılığında ücreti tercih ettiğini belirtirken, ücretsiz ürün/hizmet yüzde 38, satış komisyonu yüzde 13, indirim kodu ise yüzde 11’de kaldı. Katılımcıların yüzde 13’ü de erişim, etkileşim ve görüntülemeye dayalı performansa dayalı ödeme yaptığını belirtti.
Vergilendirme nasıl oluyor?
Geçtiğimiz yıldan itibaren sosyal medyada içerik üreten ve mobil uygulama geliştirenlere yönelik basit bir vergilendirme prosedürü getirildi. 26 Ekim 2021 tarihinde yürürlüğe giren 7338 Sayılı Vergi Usul Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanuna göre 2022 yılı itibarıyla bu işleri yapanlar Türkiye’de belirli bir bankada özel hesap açarak bankada özel hesap açmaktadırlar. bu hesaba yapılan ödemelerden yüzde 15 stopaj kesintisi yapılıyor. . Bu kapsamda elde edilen menfaatlerin 2022 yılı için 880 bin lirası gelir vergisinden muaf tutuldu. Bu bedel 2023 yılında 1 milyon 900 bin liraya çıkarıldı.
Stopaj oranı yüzde 15 olarak sabit olup 2023 yılı için 1 milyon 900 bin TL’ye kadar değişmiyor. Ayrıca bu gelirler KDV’ye tabi değil. Ancak muafiyetten yararlanabilmek için kural, paranın açılan özel hesaba aktarılmasıdır.
DW Türkçe’ye konuşan vergi uzmanı Nedim Türkmen, ödemelerin kripto para birimleriyle yapılması veya Transferwise, Payoneer ve Stripe gibi uygulamalar aracılığıyla kişisel hesaba para çekilmesi durumunda muafiyetin kullanılamayacağına dikkat çekiyor.
“30-40 bin kişi muayene ediliyor”
Söz konusu istisnada gelirin 1 Ocak 2022’den sonra elde edilmesi gerektiğine dikkat çeken Türkmen, bazı sosyal medya yayıncıları hakkında daha önceki yıllarda da vergi soruşturması yapıldığını, bu soruşturmada 30-40 bin kişinin tespit edildiğini belirtiyor. bağlam devam ediyor. Bundan ceza gelebileceğini ifade eden Türkmen, yeni maddeyle sistemin kolaylaştırıldığı ve iyi çalıştığı görüşünü paylaşıyor.
Eylül 2022’de dönemin Hazine ve Maliye Bakanı Nureddin Nebati, kayıt dışı ekonomiyle mücadele kapsamında YouTube, Facebook, Instagram, Bigo Live, Twitch, TikTok, Dlive ve Scorp üzerinden yapılan analizler sonucunda, 50 bin kişinin geliri sosyal medya üzerinden elde ediliyor. vergi yükümlülüklerini kısmen veya tamamen yerine getirmediğinin tespit edildiğini açıkladı. Nebati, çalışmalar kapsamında 3 bin kişinin analizinde 588 kişi için süreç başlatıldığını bildirdi.
DW Türkçe’ye VPN üzerinden nasıl erişebilirim?